סיור שטח של מנהלי ישובים

בשבוע שעבר הסתיים קורס המזכירים העשירי של תנועת ההתיישבות אמנה. הקורס מתקיים בשיתוף עם מפעם מעלה אדומים, גוף ההדרכה של משרד הפנים.
הקורס הינו קורס הכשרה יסודי של מזכירי הישובים ברחבי יהודה ושומרון, ומרכז תחומי ידע בסיסיים בכל תחומי החיים שנוגעים לעבודת המזכירים, שיש שיקראו להם "מנהלי ישובים". הקורס נחשב מקצועי ואיכותי, וכל המועצות ביו"ש שולחות אליו את המזכירים בתחילת דרכם. השנה השתתפו בקורס 24 משתתפים. מרביתם מזכירים מכהנים, בתקופה שבין שבועיים לשנתיים, וכן בעלי תפקידים נוספים, שבאו להעשיר ולהעמיק את הידע בתחומי הליבה של ניהול הישוב.
הקורס הסתיים בסיור בנושאי בניה שונים ובממשקים של עבודת המזכיר עם תכנון, בנייה, יזמות ועוד.
במהלך הסיור אשר נערך הפעם בגזרת השומרון, ביקרו מנהלי הישובים במספר ישובים של תנועת ההתיישבות אמנה ופגשו את מנהלי הישובים ביניהם: רחלים, נופי נחמיה, ושבי שומרון. כמו כן, פגשו את ישראל ושרה רפפורט בחוות נוף אבי. הסיור הסתיים בביקור במועצה אזורית שומרון בשיחה עם סמנכ"ל המועצה אבנר גולדשמידט, ובדגשים שהוא העמיד למזכירים, בהתנהלות מול יזם בניה.
באמנה מקפידים שהשתלמויות למנהלי הישובים יהיו גם בשטח מתוך דגש על יישום מעשי ומפגש בלתי אמצעי של התכנים הנלמדים עם השטח. "לתנועה יש יתרון גדול, בהכרות של כלל הישובים ברחבי יהודה ושומרון. היתרון הזה מאפשר לתת תמונה רחבה, ותוצרי עומק של למידה, שלא כל ישוב או מועצה יכולים להעמיד בנפרד". אומרת תחיה עצר, רכזת התיישבות בתנועה, ובין המלווים של הקורס. "גם הקשר הבינאישי שבין אנשי אמנה, לבין המזכירים העתידיים, הוא חשוב. אחרי קורס כזה, אנחנו לא רק "תנועה מיישבת" או איזה גוף חיצוני מרוחק, אנחנו ממש בעלי ברית שלהם. את היסודות הראשונים הם רכשו אצלנו בקורס וזה משפיע על המשך הקשר בין התנועה, באמצעות רכזי האזורים, ובין הישובים, באמצעות המזכירים. אנחנו שמחים לעמוד בצומת הזאת, של תחילת העבודה, שהיא צומת מאד אינטנסיבית ומבלבלת, ולתת מפת דרכים וכלי עבודה. רוב המועצות ממשיכות את תהליך ההכשרה אחר כך ומעמיקות את הידע. אבל הידע הראשוני – נרכש בקורס אצלנו."
בסיומו של הסיור התבצעה חלוקת תעודות למסיימי קורס מנהלי יישובים של אמנה ומפעם יו"ש וצולמה התמונה המסורתית .